Fotboll brukar man räkna som världens mest utbredda och populära sport. Enligt FIFA, som är det internationella fotbollsförbundet utövas fotboll på regelbunden basis av omkring 240 miljoner människor i omkring 200 länder i världen. I en Nielsen enkät år 2017 som spände över 18 globala marknader svarade omkring 43% av människor att de var intresserade eller mycket intresserade av fotboll, medan 36% var fans till basketboll.
Fotbollens popularitet enligt studier
Nielsen’s studier visar också en god tillväxt för fotbollen i USA och i Kina, där 32 procent av tillfrågade visade något intresse i sporten och de yngre tenderar att ha en högre chans att följa fotbollen i jämförelse med deras föräldrar. Fotbollens otroliga räckvidd inom de större länderna och kulturerna i världen gör den olik någon annan sport vad gäller värdet i media och sponsorskap, menar Glenn Lovett – direktör hos Nielsen Sports.
Det stora antalet unga fans i världens två största ekonomier är så klart goda nyheter för FIFA. Fotbollen räknades med att inbringa så mycket som 3 miljarder dollar i intäkter för mediarättigheter för världsmästerskapet 2018, som är en ökning på 600 miljoner dollar sedan 2014.